مجتمع آموزشی پرورشی(ترنم ولایت) علامه طباطبایی(ره) اصفهان-منطقه باغبادران-مورکان درباره وبلاگ به وبلاگ من خوش آمدید آخرین مطالب نويسندگان جمعه 11 آذر 1390برچسب:, :: 18:11 :: نويسنده : آقایان موسوی وچرمهینی
بسم الله الرحمن الرحیم
پوشه کار
پوشه کار یکی از روشها و شیوه های ارزشیابی دانش آموز،جمع آوری مکتوب فعالیتهای آموزشی
و پرورشی آنان ازخودمی باشد که حفظ ونگهداری این فعالیتها ،به منزله ارزش وبها دادن به
تلاش فراگیران است.بدین معنی که ؛ دانش آموز با قرار دادن هر قسمت از کار خود در پوشه ی
مربوطه نشانه هایی از پیشرفت خود را در طول زمان ارائه می کندو با کنترل محتوای پوشه،
کارهای ضعیف خود رابهبود می بخشد.
۱-دانش آموز میزان توانایی ها و دانش خود را مستند می سازد
2-دانش آموز شاهد رشد وپیشرفت خود می باشد واعتماد به نفسش بالا میرود
3-به دانش آموز فرصت اصلاح اشتباهات می دهد
4-دانش آموز بین آموخته قبلی وجدید ارتبا ط بر قرار می کند
5-دانش آموز با همکلاسی،معلمان ووالدین تعامل ایجاد میکند
6-دانش آموز فرصت تمرین تصمیم گیری آگاهانه وداوری مسئولانه پیدا میکند
از پوشه کارچگونه استفاده کنیم ؟
چه چیز هایی را باید در پوشه کار قرار دهیم ؟
مجتمع علامه طباطبایی -خواهشمنداست نظرات وپیشنهادات خودراارائه فرمایید
ارزشیابی عملکردی
هر چند آزمونهای «قلم و کاغذی»، معمولترین نوع ارزشیابی پایانی قلمداد میشوند،
اما ارزشیابی عملکردی نیز میتواند نوع قابل استفاده و مناسبی از ارزشیابی پایانی باشد.
سنجش عملکردی، در حقیقت آزمونی عملی است که با استفاده از ابزار و وسایل، دانش
عملی و محتوایی دانشآموزان و همچنین توانایی آنان را در به کارگیری دانش فراگرفته
شده، برای استدلال کردن و حل مسأله، میسنجد.
در ارزشیابی مهارتها، از فهرست موارد ارزشیابی استفاده میکنند و جریان پیشرفت دانش
آموز به وسیلهی آن پیگیری میشود. بنابراین، نوعی ارزشیابی تدریجی است.
آزمون عملکردی، نوعی ارزشیابی پایانی است. در آزمون عملکردی، فراگیران در یک موقعیت
عملی قرار میگیرند تا در جریان کار به نتیجههای مشخصی دست یابند. اصولا" آنچه در کنار
فرآیندها ارزشیابی میشود، سنجش بازده و حاصل یا «برون داد» کار است و اگر مسیر طی شده
تا دستیابی به نتیجه، مورد توجه باشد، سؤالهای مرحلهای میتوانند راه رفته را بسنجند.
در این آزمونها، از دانشآموزان خواسته میشود تا مسائل معنیدار علمی، نظیر مسائلی که در
زندگی روزمره با آن روبهرو میشوند را حل کنند. برای مثال، یک آزمایش طراحی، اجرا و
نتیجههای حاصل از آزمایش را تحلیل کنند. اجرای یک تحقیق، نوشتن مقاله، تجدید نظر در
متن یک نوشته، بحث و بررسی در مورد یک متن نوشته شده و نقد آن، تحلیل مسائل جاری،
همکاری با دیگران و درگیر شدن در بحثها، همه فعالیتهایی هستند که انتظار میرود
دانشآموزان در زندگی واقعی با آنها روبهرو شوند. بنابراین، دانشآموزان در موقعیت واقعی
حل مسأله قرار میگیرند و به آنان فرصت داده میشود با استفاده از ابزار و منابع موجود
که در اختیارشان قرار داده شدهاند، با مسأله به صورت فعال برخورد کنند، روشهای مختلف
حل مسأله را آزمایش و بررسی کنند، دربارهی نتایج حاصل از هر پرسش قضاوت کنند و در
جریان آزمایش و تجربه و داوری، راهحل مورد نظر و مناسب را پیدا کنند.
به نمونهای از آزمون عملکردی توجه نمایید. این آزمون عملکردی، از سومین مطالعهی بینالمللی
علوم و ریاضی (TIMSS) انتخاب شده است
آزمون عملکردی وانواع آن
در آزمونهاي عملكردي كه به آنها آزمونهاي واقعي نيز گفته مي شود فرآيند ها و فرآورده هاي يادگيري دانش آموزان و دانشجويان به طور مستقيم سنجش مي شوند.
چون در آزمون هاي كتبي نمي توان بعضي از بازده هاي يادگيري را سنجش نمود مي توان با آزمونهاي عملكردي آنها را سنجيد.
تعريف آزمون عملكردي: آزمونهاي عملكردي با مهارت سر و كار دارند. مهارت در استفاده از فرآيند ها و شيوه هاي اجرايي و نيز مهارت در توليد فرآورده ها.
انواع آزمونهاي عملكردي
آزمونهاي عملكردي بسيار متنوع اند اما در اين جا چهار نوع مهم آنها را مي آوريم:
1- آزمون كتبي عملكردي
2- آزمون شناسايي
3- آزمون انجام عملكرد در موقعيتهاي شبيه سازي شده
4- نمونه ي كار
1- آزمون كتبي عملكردي: تفاوت عمده بین آزمون کتبی عملکردی و آزمونهای کتبی این است که در آزمون کتبی عملکردی عمدتاً بر کاربست دانش و مهارت در موقعیتهای عملی یا شبیه سازی شده با موقعیتهای عملی تاکید می شود . در این گونه آزمونهای عملکردی ، یا بازده های پایانی یادگیری سنجش می شوند یا مراحل میانی عملکردی که برای رسیدن به بازده های مطلوب پایانی ضروری هستند مانند استفاده از ابزار ها و دستگاهها .
به عنوان مثال می توان از دانش آموزان و دانشجویان می توان خواست تا یک نقشه آب و هوایی ، یک نمودار ستونی ، طرح مدار برقی ، طرح یک لباس ، یک داستان کوتاه یا نقشه یک آزمایش علمی را بسازند . در این مثالها ، محصول یادگیری که به صورت کتبی ارائه می شود ، هم نتیجه دانش فرد است و هم نتیجه مهارت او و یک مقیاس عملکردی به دست می دهد که به خودی خود ارزشمند است .
2- آزمون شناسايي: روش براي سنجش فراگيران در تشخيص ويژگيها _ محاسن، معايب و مواد استفاده در امور مختلف.
مثلاً شناسايي ابزار يا دستگاه هاي مختلف يا توصيف كار آنها _ مواجه كردن فراگير با يك اتصالي در يك دستگاه برق و از او خواستن براي شناسايي عيب مدار با استفاده از ابزارها و وسايل.
در آموزش صنعتي بسيار كاربرد دارند.
3- آزمون عملكرد در موقعيتهاي شبيه سازي شده: در اين آزمون از فراگير خواسته مي شود تا در كي موقعيت شبيه سازي شده يا مصنوعي يا خيالي همان اعمالي را انجام دهد كه در موقعيتهاي واقعي ضروري هستند.
مثالي در درس علوم يا حرفه و فن كار در آزمايشگاه يا كارگاه به صورت عملكرد در شغل واقعي شبيه سازي شده است.
مثال ديگر: در بعضي مواقع براي آموزش از اين آزمون استفاده مي شود مثل آموزش رانندگي يا آموزش خلباني كه در محلي كه مثل اتومبيل يا هواپيما شبيه سازي شده است انجام مي گيرد.
دراين روش براي ارزشيابي از تواناييها و مهارتهاي يادگيرندگان در انجام كارهاي مختلف ( فرايند يادگيري) و توليد بازده ها مطلوب ( فراورده هاي يادگير) نيز مي توان سود جست.
4- آزمون نمونه ي كار
در اين آزمون از فراگير خواسته مي شود تا اعمالي انجام دهد كه معرف عملكرد واقعي مورد سنجش هستند . بدين لحاظ ، اين
روش نزديكترين روش سنجش به عملكرد واقعي ياد گيردند در محيط هاي طبيعي است. البته بايد شرايط انجام كار كنترل شده باشد.
حتي روش كنفرانس دادن و روش تدريس در كلاس توسط دانش آموزان و دانشجويان هم نوعي نمونه كار است.
تذكر : تحقيق يك نوع آزمون نمونه كار است.
مجتمع آموزشی پرورشی علامه طباطبایی (ره)
نظرات شما عزیزان: زهرا صادقی
![]() ساعت21:55---2 بهمن 1390
سلام خانم صالحی عزیز وبلاگ بسیار خوبی دارید
امروز تونستم پیداتون کنم دلم برا دانشگاه وبچه ها تنگ شده ![]() ![]() پيوندها
|
||||||
![]() |